ads

Friday, January 1, 2010

Punca Barah

Penemuan

PERBAIKI kualiti kesihatan anda dengan maklumat terkini dunia perubatan yang Kosmo! Ahad paparkan pada minggu ini.

Barah angkara kurang tidur

ANDA mungkin seorang yang sibuk dan aktif menjalankan aktiviti fizikal. Ia bagus kerana kegiatan berpeluh itu mampu mengurangkan risiko kanser khususnya di kalangan wanita.

Namun, jika anda cuma boleh tidur kurang daripada tujuh jam, anda akan berdepan dengan risiko barah yang lebih tinggi.

Menurut Felo Pencegahan Kanser di Institut Barah Kebangsaan Amerika Syarikat, Prof. James McClain, mereka yang sangat aktif menunjukkan pengurangan risiko barah sehingga 25 peratus berbanding yang tidak aktif.


Bagaimanapun, apabila kajian terhadap paten tidur golongan aktif dilakukan, didapati mereka yang tidur kurang daripada tujuh jam semalaman berdepan dengan risiko barah hampir dua kali ganda berbanding dengan mereka yang tidur lebih tujuh jam.

Kajian selama 10 tahun itu melibatkan 5,968 wanita di Maryland berumur 18 tahun ke atas.

EKSTRA: Imbasan menggunakan mesin MRI menunjukkan aktiviti otak di bahagian yang berfungsi merasakan sakit meningkat semasa kita melihat orang sakit. Kemampuan itu disebut sebagai kesakitan fungsi. "Orang yang mengalami kesakitan fungsi akan berasa sakit meskipun dia tidak cedera secara fizikal," kata penyelidik di Universiti Birmingham, Dr. Stuart Derbyshire.

EKanak-kanak gemuk lebih awal baligh

KANAK-KANAK perempuan yang berlebihan berat badan di Amerika Syarikat sudah mula membentuk payu dara yang merupakan tanda awal baligh pada umur sembilan tahun, kata pakar penyelidik di Hospital Universiti Kanak-Kanak Michigan’s Mott.

Menurut Dr. Joyce Lee, Pakar Pediatrik Endrokrinologis, kaitan berat badan berlebihan dengan baligh sangat rapat.

Di kalangan peserta kajiannya seramai 354,168 orang didapati telah mencapai akil baligh pada usia sembilan tahun.

Kanak-kanak perempuan yang mempunyai berat badan berlebihan dengan indeks tubuh (BMI) sebanyak 25-29.9 dikelaskan sebagai berlebihan berat badan manakala 30 ke atas dianggap obesiti.


Penemuan ‘matang awal’ ini penting untuk dikenal pasti kerana ia berkait rapat dengan masalah psikologi, pelakuan sosial, pengambilan awal alkohol, kegiatan awal seks, kehamilan remaja, barah pangkal rahim dan obesiti ketika dewasa.

EKSTRA: Penyelidik dari Universiti Manchester, England dan Universiti Lubeck di Jerman berjaya mewujudkan semula warna rambut yang hilang akibat penyakit dan tekanan.

Sejenis molekul khas didapati mampu merangsang pigmen melamin pada rambut tersebut.

Kurang vitamin D punca serangan jantung

SATU kajian yang dijalankan di Barat mendapati lelaki yang kekurangan vitamin D bakal menderita serangan jantung.

Vitamin itu dihasilkan oleh tubuh apabila kulit terdedah kepada cahaya matahari.

Sebelum ini, kajian awal mendapati kekurangan vitamin D adalah faktor kepada barah usus, barah payu dara dan kencing manis.


Selain itu, kekurangan itu turut mendorong penyakit darah tinggi, penyakit saraf, kemurungan, halusinasi dan beberapa lagi penyakit auto imunisasi.

Justeru, luangkan masa selama 20 minit sehari untuk berada di bawah matahari, seeloknya pada waktu pagi.

EKSTRA: Ujian mesin MRI amat efektif dalam mengesan sebarang komplikasi serius ketika hamil seperti uri tersangkut pada rahim, kata ketua penyelidik di Universiti California, Dr. Reena Malhotra.

Aroma buat kita rasa kenyang

SELERA setiap orang pasti akan tergoda apabila menghidu aroma makanan tertentu apatah lagi semasa perut lapar.

Tidak mustahil, anda akan terus mencapai makanan tersebut dan makan sehingga kenyang.

Bagaimanapun, perkara itu boleh dielak dengan mengatur fungsi otak untuk berperasaan kenyang.

Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Rianne Ruijschop di NIZO Food Research di Ede, Belanda, beliau menganjurkan pengambilan makanan berteknologi.

Ketika makanan dikunyah, aroma yang terdapat dalam makanan itu akan sampai ke bahagian belakang hidung dari dalam mulut.


Urat-urat saraf yang terdapat di sekelilingnya mampu mengirimkan rasa tanda sudah kenyang sekali gus membuat orang berhenti mengunyah.

Hasil kajian yang tidak diduga ini turut mengetengahkan wujudnya beberapa aroma, rasa dan tekstur yang sangat berkesan dalam membuat orang berasa kenyang.

Antaranya, makanan pejal yang memerlukan kunyahan sebelum ditelan dapat membuat orang selalu berasa kenyang berbanding makanan cair.

Selain itu, tindakan menghidu aneka aroma makanan juga mampu melepaskan aroma sehingga orang berasa kenyang.

EKSTRA: Menurut data Yayasan Tidur Kebangsaan Amerika Syarikat, satu daripada 10 pasangan suami isteri mempunyai kebiasaan tidur di kamar yang terpisah daripada pasangannya.

No comments: